Auditory Brain Stimulation

Herkenbare uitspraken?

“Ik hoor de woorden wel, maar ze dringen niet echt tot me door – ik moet zoveel luisterinspanning leveren.”

“Wat kan mij of mijn kind helpen na de diagnose Autisme Spectrum Stoornis (ASS)?”

“Hoe kan ik mijn talenten ontwikkelen en mijn zelfvertrouwen vergroten ondanks mijn beperkingen?”

“Mijn kind heeft dyslexie en dyscalculie – bestaat er een therapie die écht helpt?”

“Ik voel dat ik veel meer in mijn mars heb. Hoe kan ik mijn cognitieve vermogen verbeteren en beter presteren?”

“Mijn ouders zeggen dat ik slecht luister, maar soms hoor ik het écht niet goed.”

“Ik vind het moeilijk om mijn gedachten onder woorden te brengen of duidelijk te communiceren.”

“Ik reageer vaak te laat – anderen zijn me altijd voor.”

“Na mijn burn-out hoor ik geluiden anders: meer storende omgevingsgeluiden en minder herkenning van stemmen.”

“Hoe vind ik sneller herstel uit mijn burn-out of depressie?”

“Ik moet mij enorm inspannen om goed te luisteren en de juiste geluiden te onderscheiden.”

“Mijn concentratievermogen is sterk achteruitgegaan – lezen en studeren lukt me niet meer zoals vroeger.”

“Plots last van duizeligheid en evenwichtsproblemen – hoe komt dat?”

Auditory Brain Stimulation – Luistertherapie voor optimale hersenfunctie en welzijn

Bij veel concentratie-, leer- en gehoorproblemen speelt de coördinatie tussen de twee hersenhelften een cruciale rol. Het oor is hierbij de meest directe toegang tot de hersenschors en haar verbinding met het zenuwstelsel. Het oor werkt als een soort “accu”: het laadt de hersenschors op en helpt het cognitieve vermogen te optimaliseren.

Het belang van gehoor en zintuigen

Ons gehoor werkt nauw samen met andere zintuigen om voortdurend te scannen hoe we ons verhouden tot onze omgeving. Zo ondersteunt het gehoor ons in houding, evenwicht en proprioceptie. Vaak blijkt dat gehoortraining het ontbrekende puzzelstukje is om het cognitieve functioneren en leervermogen te verbeteren.

Wat doet Auditory Brain Stimulation?

Met behulp van muziek en stem stimuleert Auditory Brain Stimulation de hersenen, waardoor houding, communicatie, taalontwikkeling, spraak, zelfvertrouwen, gedrag en algemeen functioneren verbeteren.

De therapie is gebaseerd op het onderzoek en de uitgebreide therapeutische ervaringen van Prof. A. Tomatis, een Franse KNO-arts die meer dan 50 jaar luisteronderzoek deed.

ABS is geschikt voor kinderen en voor volwassenen en brengt verlichting bij:

Problemen bij kinderen?

Ontwikkelingsachterstanden

Luistertherapie en gerichte begeleiding kunnen kinderen ondersteunen bij:

  • Taalkundige achterstand, zoals taalontwikkeling en spraakproblemen

  • Motorische achterstand, zowel grove als fijne motoriek

  • Psychische achterstand, vaak bij te vroeg geboren kinderen

School- en leerproblemen

Ondersteuning kan helpen bij:

  • Lees- en spellingsproblemen, dyslexie, dyscalculie en leeszwakte

  • Concentratieproblemen en aandachtstekort (ADD/ADHD)

  • Taal- en spraakproblemen, inclusief moeilijkheden met vreemde talen

Opvallende gedragspatronen

Kinderen en jongeren met gedrags- en emotionele uitdagingen kunnen baat hebben bij therapie bij:

  • Emotionele teruggetrokkenheid en angsten

  • Gebrek aan zelfbewustzijn en motivatieproblemen

  • Rusteloosheid, hyperactiviteit (ADHD) en aandachtstekort (ADD)

  • Autisme en Autisme Spectrum Stoornissen (ASS)

  • Agressie en lage frustratietolerantie

  • Eetproblemen zoals anorexia

Vestibulaire en motorische aandoeningen

Therapie kan helpen bij het verbeteren van:

  • Evenwicht en coördinatie

  • Grove en fijne motoriek

  • Lichaamsbeeld en lichaamshouding

Integratiemoeilijkheden

Ondersteuning is nuttig voor kinderen en volwassenen met:

  • Moeilijkheden na adoptie, scheiding of verlies

  • Autisme en gerelateerde spectrumstoornissen

Organisch-genetische handicaps

Luistertherapie en gerichte begeleiding kunnen bijdragen aan het ondersteunen van:

  • Syndroom van Down

  • Hersenletsel, zoals hersenbloeding of herseninfarct

Problemen bij volwassenen?

Problemen met auditieve waarneming en communicatie

Luistertherapie / Auditory Brain Stimulation kan ondersteuning bieden bij uiteenlopende uitdagingen op het gebied van auditieve waarneming, communicatie en hersenfuncties:

Auditieve en communicatieve problemen

  • Moeite met auditieve waarneming

  • Communicatieproblemen, spraak- en taaluitdagingen

  • Zwak geheugen en concentratieproblemen

  • Gevoeligheid voor lawaai (hyperacusis)

Psychosomatische klachten

  • Slaapstoornissen

  • Verstijving van de ruggengraat

  • Vermoeidheid door burn-out, depressie, overprikkeling

Evenwichts- en vestibulaire stoornissen

  • Ziekte van Ménière

  • Draaierigheid en duizeligheid

  • Oorsuizen / tinnitus

Revalidatie en herstel

  • Gehoorverlies (plotseling of tijdelijk)

  • Tinnitus en herstel van restgehoor

  • Beroerte / CVA revalidatie

  • Revitalisatie op oudere leeftijd, dementie, alzheimer

  • Verbeteren van stem en zang (intonatie, expressie, toon)

Resultaat van de sessie

Een luistersessie helpt om auditieve verwerking, concentratie, communicatie en energieniveau te verbeteren. Ook draagt het bij aan mentale veerkracht, herstel van gehoorfuncties en een verbeterd algemeen welzijn.

Hoe verloopt een luistersessie?

Een luistersessie bij DyoB duurt 1,5 uur en is volledig afgestemd op de individuele behoeften van de patiënt. De gebruikte muziek en tonen worden gekozen op basis van de resultaten van de luistertest. Afhankelijk van de situatie kiest de therapeut voor speciale muziek of de stem van de moeder, waarbij de geluidsbanden zorgvuldig worden bewerkt voor optimale stimulatie.

Werkwijze en apparatuur

Tijdens de hersenstimulatie via luistertherapie wordt gewerkt met gespecialiseerde apparatuur, die zorgt voor een effectieve auditieve stimulatie van de hersenen.

Comfort en ontspanning

De sessies vinden plaats in een stil en ontspannend ingerichte ruimte, zodat de patiënt volledig tot rust kan komen. Ouders kunnen indien gewenst mee luisteren en samen met hun kind een rustig en plezierig moment beleven. Er is materiaal aanwezig zoals puzzels, tekenmateriaal en handwerk om de ervaring aangenaam en ontspannend te maken.

Resultaat van de sessie

Een luistersessie ondersteunt de cognitieve ontwikkeling, concentratie en communicatieve vaardigheden van kinderen en volwassenen. Tegelijkertijd bevordert het ontspanning, welzijn en innerlijke rust.

Hoe verloopt de volledige luistertherapie?

Kennismaking en behandeltraject

Eerste kennismaking: luistertest

De behandeling start met een luistertest met gespecialiseerde apparatuur, die inzicht geeft in:

  • Gehoordrempel via luchtgeleiding

  • Gehoordrempel via botgeleiding

  • Hoorfouten bij lucht- en botgeleiding

  • Vermogen om toonhoogten te onderscheiden (selectiviteit)

  • Auditieve lateraliteit

Op basis van de resultaten bekijken we ook:

  • Motoriek en evenwicht

  • Gedrag en emotionele patronen (teruggetrokkenheid, angsten, zelfbeeld, onrust, agressiviteit, welbevinden, evenwichtigheid)

  • Analytisch gehoorvermogen en luistervaardigheid

  • Taalverwerking en concentratievermogen

  • Neiging tot vermoeidheid of vitaliteit

  • Aanleg tot depressie of dynamisme

Individueel behandelplan

Uit de luistertest wordt een persoonlijk behandelplan opgesteld. Omdat klachten vaak geleidelijk zijn ontstaan, is een langdurige en gestructureerde behandeling meestal het meest effectief.

Een regulier behandeltraject bestaat uit drie blokken:

  • Start: Luistertest + bespreking van de resultaten

  • Blok 1: 11 luistersessies (10 + 1 gratis) + 2de luistertest

  • Blok 2: 11 luistersessies (10 + 1 gratis) + 3de luistertest

  • Blok 3: 11 luistersessies (10 + 1 gratis) + 4de luistertest

Tussen elk blok wordt samen bepaald hoe lang de pauze zal zijn. Je kunt kiezen voor een snelle doorloop (ongeveer 5 dagen per blok) of een langzamere doorloop (1 à 2 luistersessies per week), zodat het behandeltraject goed in je planning past.

Extra diepgang met de moederstem

In sommige gevallen werken we met de stem van de moeder, wat een diepere auditieve stimulatie geeft. Tijdens de bespreking van het behandelplan wordt er een moment voorzien voor de opname van de moederstem, zodat deze volledig geïntegreerd kan worden in het therapieprogramma.

Hoe verloopt de stemopname?

In sommige gevallen kiezen we ervoor om bij luistertherapie niet met muziek, maar met de stem van de moeder te werken. Deze methode geeft extra diepgang en versterkt de auditieve stimulatie.

Hoe werkt het?

De moederstem wordt eerst opgenomen in onze praktijk met gespecialiseerde apparatuur. Daarna wordt de opname bewerkt en gefilterd op hoge tonen, zodat deze optimaal geschikt is voor hersentraining en luistertherapie.

Tijdens de opname leest de moeder een verhaal voor, bijvoorbeeld “De Kleine Prins”, zoals ze vroeger voorlas aan haar kinderen. Door veel gevoel, intonatie en een brede glimlach op het gezicht van de moeder wordt de opname levendig, herkenbaar en prettig voor de luisteraar.

Resultaat

Het luisteren naar de gefilterde moederstem stimuleert het cognitieve vermogen, auditieve waarneming, concentratie en emotioneel welzijn van het kind of de volwassene. Deze methode versterkt daarnaast de veiligheid en herkenning, waardoor het luisterproces diepgaander en effectiever wordt.

Ik woon zo ver?

Soms willen mensen van verder weg, bijvoorbeeld uit Nederland, Duitsland of andere landen, een therapie volgen bij DyoB. Voor deze cliënten bieden wij gecondenseerde behandelingsplannen aan van 2 of meerdere dagen, zodat een effectief traject in een korte periode kan worden afgerond.

Comfort en verblijf

Wij zorgen voor overnachtingen in een gezellige B&B in de buurt, zodat de therapie comfortabel en ontspannen kan plaatsvinden. Herk-de-Stad is een kleine, gastvrije stad met tal van eetgelegenheden, parken, sport- en wandelmogelijkheden, waardoor je verblijf aangenaam wordt.

Centrale ligging en bereikbaarheid

Onze praktijk ligt zeer centraal in de driehoek Hasselt – Sint-Truiden – Diest en is makkelijk bereikbaar met zowel de auto als het openbaar vervoer.

Unieke combinatie van therapieën

Bij DyoB combineren we fysieke en mentale behandelingen op een unieke manier die je nergens anders vindt. Deze integrale aanpak zorgt voor duurzame resultaten op het gebied van lichaam, geest en energie.

Ik ben zwanger en wil de ontwikkeling van mijn ongeboren kind optimaal stimuleren ?

Luistertherapie voor ongeboren baby’s – optimale neurologische ontwikkeling tijdens de zwangerschap

Het gehoor van een ongeboren baby functioneert al vanaf ongeveer 4 maanden zwangerschap. Door gerichte auditieve stimulatie kun je de neurologische ontwikkeling van je baby optimaal ondersteunen. Via de stem van de moeder, lichaamsgeluiden en omgevingsgeluiden ontvangt het ongeboren kind constante prikkels die het brein en de zintuiglijke waarneming helpen ontwikkelen. Hoe eerder en consistenter de juiste stimulatie wordt aangeboden, hoe beter het resultaat. Al vanaf de 2de maand van de zwangerschap kun je beginnen met deze stimulatie.

Voordelen van auditieve stimulatie tijdens de zwangerschap

  • Snellere ontwikkeling en betere concentratie van het kind

  • Positieve en vrolijke kinderen met een evenwichtig karakter

  • Vlottere geboorte door meer ontspanning bij de moeder

  • Minder angsten en stress voor moeder en kind, beter slapen en een meer zorgeloze zwangerschap

Zwangerschapsprogramma’s

Wij hebben speciale zwangerschapsprogramma’s ontwikkeld die passen bij de verschillende fasen van de zwangerschap. Deze programma’s kunnen worden aangevuld met zangsessies, of een combinatie van stem- en muzieksessies, voor een optimale auditieve stimulatie.

Beter en sneller een vreemde taal leren?

Luistertherapie voor taalontwikkeling – leren van vreemde talen met Auditory Brain Stimulation

Over de hele wereld hoort men klanken op een andere manier. Engelsen horen anders dan Fransen, en Fransen anders dan Duitsers. Elke taal heeft zijn eigen specifieke frequenties en ritmes, waarop het oor zich aanpast. De eerste oorzaak van deze verschillen is de impedantie van de lucht – de weerstand die de geluidsgolf ondervindt in de omgeving.

Hoe het oor taal leert

Het menselijk oor kan theoretisch een breed scala aan frequenties waarnemen (16 – 16.000 Hertz) en vele ritmes onderscheiden. Toch raakt het oor door de tijd gewend aan de frequenties en ritmes van de moedertaal, waardoor het moeilijk kan zijn om een nieuwe taal te leren.

Bijvoorbeeld:

  • Fransen horen voornamelijk frequenties tussen 1000 – 2000 Hz

  • Engelsen gebruiken vooral frequenties tussen 2000 – 12.000 Hz

Hierdoor is het voor Fransen moeilijk Engels te leren en voor Engelsen om Frans te spreken. Elke taal heeft zo zijn eigen frequentiebanden en luistervoorkeuren.

Hoe luistertherapie helpt

Met Auditory Brain Stimulation (ABS) of luistertherapie wordt het oor fysiologisch getraind om te horen wat het van nature niet hoort. Door intensieve luistersessies, actieve naspreek- en zangoefeningen, en gebruik van elektronische filters en versterkers, wordt het oor letterlijk geopend voor nieuwe taalfrequenties.

Het Elektronisch Oor maakt het mogelijk dat iemand een vreemde taal ervaart zoals een moedertaalspreker: de klanken, ritmes en linguïstische melodie worden volledig waargenomen.

Resultaat

Dankzij deze methode kan iemand:

  • Vreemde talen sneller en natuurlijker leren

  • De uitspraak en intonatie van de nieuwe taal correct analyseren en toepassen

  • Het gehoor aanpassen voor optimale taalontwikkeling

Dr. A. Tomatis: “We kunnen enkel een taal goed spreken als we ze goed horen, zodat we het geluid kunnen analyseren en het ritme van de linguïstische melodie kunnen herkennen.”

Zelfs beroemdheden zoals Gerard Depardieu hebben dankzij de Tomatis-methode hun Engelse taalvaardigheid snel ontwikkeld.

Toepassingen van ABS of luistertherapie

Auditory Brain Stimulation kan helpen bij:

Resultaat

Met luistertherapie verbeter je niet alleen je cognitieve en neurologische functies, maar ook je zelfvertrouwen, communicatie en algehele welzijn.

Boek vandaag nog je afspraak voor een audiologietest (zintuigelijke verwerkingstest)

Lees hier de ervaringen van mensen die reeds eerder therapie bij ons volgden.